Indywidualne konsultacje scenariuszowe 2021
Od 18 do 20 października trwa kolejny etap warsztatów scenariuszowych filmów fabularnych Akademii Filmowej Festiwalu NNW. Dziewięciu autorów scenariuszy przez trzy dni spotka się w sesjach jeden na jeden online z uznanymi filmowcami: Łukaszem M. Maciejewskim, Dariuszem Gajewskim i Wojciechem Tomczykiem.
„Uczestnicy warsztatów są pomiędzy pierwszą a drugą wersją swojego scenariusza czy treatmentu. Trwa proces pisania i obecny etap to forma konsultacji, czy twórcy są na dobrej drodze. Każdy z nas potrzebuje w procesie tworzenia lustra, kogoś kto da nam feedback. Powie, że idziemy w dobrym kierunku albo odwrotnie, że ewentualnie powinniśmy coś zmienić” – mówi koordynator projektu Grzegorz Pacek.
W czasie warsztatów trwają prace nad rozwojem dziewięciu scenariuszy: „Czekając na wiatr” Janusza K. Majki, „Diamentu odnalezionego w popiele” Grzegorza W. Tomczaka, „Drogi do Dome Mountain” Sławomira Krawczyńskiego, „Królowej garów” Magdaleny Wleklik, „Lekcji” Piotra Krzyżanowskiego, „Skalnych sióstr” Marka A. Karczmarzyka, „Świadectwa”Andrzeja Lelito, „Z krwi i kości” Sławomira Górskiego, Pawła Suchty i „Zimowego pociągu” Doroty Latour. Każdy z tutorów Akademii Filmowej NNW ma pod opieką trzech twórców.
W połowie września podczas pierwszych zajęć zorganizowanych w FINA, filmowcy i tutorzy – Łukasz M. Maciejewski, Dariusz Gajewski, Wojciech Tomczyk oraz koordynatorzy – Arkadiusz Gołębiewski, Dariusz Dikti i Grzegorz Pacek, słuchali autorów przedstawiających swoje pomysły na film. Potem była chwila, na krótką, wstępną ocenę projektu. Ich autorzy mogli usłyszeć pierwsze uwagi, rady i pochwały. Komentarze dotyczyły m.in. sposobu przedstawienia bohaterów, sytuacji w której ich zastajemy, dramatu który przeżywają, formy jego opisania i przedstawienia. Podejścia do bohatera i jego historii. Od tamtej pory autorzy scenariuszy dostali czas na ich rozwijanie i poprawianie. Jak powiedział w czasie wrześniowych warsztatów Maciejewski – „Scenariusz jest zawsze początkiem dyskusji twórcy z własnym ego i własnymi pomysłami. Taką dyskusję trzeba prowadzić długo”.
Dlatego, jak mówi Grzegorz Pacek, tych wersji scenariusza jest często bardzo dużo – „Uczestnicy warsztatów przyszli do nas z pierwszą wersją we wrześniu, teraz są w trakcie pracy nad drugą wersją a efektem warsztatów będzie wersja trzecia i na tym etapie wybierzemy najlepszy projekt” . Drugie wersje scenariuszy, nad którymi obecnie trwają prace, mają być zaprezentowane podczas warsztatów stacjonarnych 3 i 5 listopada.
W czasie warsztatów Akademii Filmowej NNW diagnozuje się mocne i słabe strony scenariuszy oraz wskazuje optymalne kierunki rozwoju, z sugestiami konkretnych zmian i poprawek. Wszystko po to, by wspomóc autora na trudnej drodze do stworzenia jak najlepszej wersji swojego pierwotnego zamysłu scenariuszowego. Ambicją twórców warsztatów jest aby w finale pod koniec roku odbyło się „pierwsze czytanie” najlepszego scenariusza, z udziałem reżysera i aktorów a w przyszłości także jego prezentacja przed gronem producentów i dystrybutorów.
Warsztaty są odpowiedzią na jeden z kluczowych problemów polskiej kinematografii, jakim są zbyt niskie nakłady (twórcze i finansowe) na doskonalenie i szlifowanie scenariuszy nowych projektów fabularnych. To powoduje, że do produkcji często trafiają projekty niedopracowane, w rezultacie – powstają filmy, w których potencjał scenariusza, oryginalność pomysłu i niuanse opowiadanej historii nie mają szansy w pełni się objawić.
Organizatorem warsztatów jest Stowarzyszenie Scena Kultury przy współpracy FINA. Projekt realizowany jest przy wsparciu PISF i IDMN w ramach Funduszu Patriotycznego.