Warsztaty Masterclassy
Konkursy, Nagrody
Wybitni specjaliści z branży

kwiecień – grudzień 2022

Warsztaty fabuły – pierwsza sesja

18 kwietnia 2023
photo-akademia-filmowa-festiwalu-nnw-1.jpg

Bohaterska obrona Wizny przez wojsko kapitana Raginisa w 1939 roku, ukraiński film przeciw rosyjskiej propagandzie, freestyle’owe pojedynki na rymy Mickiewicza i Słowackiego, historia utworzenia Monaru przez Marka Kotańskiego, dramat dwóch studentów uwięzionych w szybie poniemieckiej kopalni czy zbrodnia oddziałów SS w dworze Horodyńskich – to tylko niektóre tematy projektów filmów rozwijanych w tym roku w ramach Akademii Filmowej Festiwalu NNW. W FINA w Warszawie wystartowała 3. edycja Warsztatów Scenariuszowych Filmów Fabularnych o tematyce historycznej.

Autorzy dziewięciu projektów filmów zakwalifikowanych na warsztaty zaczynają prace nad rozwojem scenariusza lub treatmentu „od first do finał draft” z tutorami Akademii Filmowej NNW: reżyserem i scenarzystą Dariuszem Gajewskim oraz scenarzystami Przemysławem Nowakowskim i Wojciechem Tomczykiem. We wtorek w siedzibie Filmoteki Narodowej w Warszawie rozpoczęło się pierwsze z serii spotkań. Zaprezentowano projekty scenariuszy a ich autorzy mieli okazję po raz pierwszy usłyszeć komentarze i uwagi konsultantów scenariuszowych.

“Z filmami opartymi na wydarzeniach jest jeden kłopot – mamy dokumentację tego co i jak się stało, jednak widzom to nie wystarcza. Im potrzebne są emocje. Biorąc prawdziwą historię, z jednej strony chcemy być wierni prawdzie ale z drugiej strony musimy użyć narzędzi dramaturgicznych. Trzeba więc w pewnym momencie zejść z prawdy w dramaturgię” – mówił  jeden z tutorów Akademii NNW Dariusz Gajewski.

Dyskutowano m.in. o nowoczesnym kinie wojennym, które przeżywa ostatnio renesans. Nastał znowu czas filmów wojennych. Jest to widoczne na świecie. Takie filmy wracają na ekrany kin, ale wymagają nowego podejścia. Trzeba unikać sztampy. Nie wpaść w schematy” – mówił Przemysław Nowakowski. Dyrektor Festiwalu Filmowego NNW i twórca Akademii Arkadiusz Gołębiewski upatruje w tym trendzie okazję do opowiedzenia i opisania obrazu wojny nowemu pokoleniu  – młodym ludziom, którzy żyją ze świadomością wojny trwającej w Ukrainie.

Analizując projekty, które będą rozwijane w tym roku w ramach Akademii, Dariusz Gajewski powiedział, że niektóre scenariusze są „zalane dygresjami”, przez co opowieść staje się niezrozumiała i zbyt zawiła.”Warto zastanowić się nad tym, czy temat rezonuje w tekście” – mówił reżyser. Zwracał uwagę na logikę dramaturgii. Przemysław Nowakowski podkreślał, że scenariusz powinien mieć uporządkowaną i jasną strukturę.

“Po uwagach widzę fajne kierunki do zmian” – powiedział Franciszek Ledóchowski, współautor projektu „Piąte”.  Jacek Raginis-Królikiewicz, autor scenariusza do filmu „Wizna”, liczy na profesjonalną pomoc w ramach warsztatów Akademii Filmowej NNW – „Mam poczucie, ze potrzebuję profesjonalnych tutorów, którzy pomogą mi moją historię ustawić (…) Zgłosiłem się do Akademii bo przyciągnęły mnie nazwiska zawodowców, z którymi można pracować i do których mam zaufanie”.

“Mamy satysfakcję, że co roku na warsztaty jest zgłaszana coraz większa liczba projektów. Wybierając dziewięć z nich do dalszego rozwoju kierujemy się m.in. ich różnorodnością tematyczną” – mówi Arkadiusz Gołębiewski i dodaje

“Nasze działania mają sens, przynoszą już realne skutki. Trwa już produkcja dwóch filmów, których scenariusz był rozwijany na naszych warsztatach – „Królowej garów” Magdaleny Wleklik i „Strzelaj albo giń” Tadeusza Syki”.

Warsztaty Akademii Filmowej Festiwalu NNW odbywają się już po raz trzeci. To trwająca przez cały rok seria spotkań (jedna z sesji odbywa się także podczas Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni) zakończona prezentacją scenariuszy przed przedstawicielami stacji telewizyjnych, instytucji filmowych, producentów filmowych. Kończy się wybraniem trzech najlepszych projektów oraz próbą czytaną najlepszych z nich z udziałem znanych aktorów. Akademia Filmowa NNW organizuje bezpłatne całoroczne warsztaty scenariuszowe zarówno filmów fabularnych, jak i dokumentalnych. Jest też organizatorem odbywającego się od ośmiu lat Pitching Forum podczas Miedzynarodowego Festiwalu Filmowego NWN w Gdyni oraz Młodzieżowej Akademii Filmowej.

IMG_0895
IMG_0907
IMG_0925
IMG_0939
IMG_0955
IMG_3335
IMG_0842
IMG_0843
IMG_0952

 

W tym roku rozwijane są nastepujące scenariusze fabularne:

„24 Dni Po Drugiej Stronie” scen. Maciej Odoliński  – film o dwóch studentach geologii, którzy w latach 90-tych przeżyli 24 dni uwięzieni w szybie nieczynnej poniemieckiej kopalni mając przy sobie tylko pół butelki wody. Ich fizyczne ocalenie do dziś pozostaje zagadką.

„Agnieszka” scen. Tomasz Węgorzewski, Magdalena Kupryjanowicz – opowieść dziejąca się w latach 30-tych XX wieku w Wiśle, gdzie wybucha tajemnicza zaraza. Scenariusz koncentruje się wokół postaci Agnieszki Pilchowej – słynnej w tamtym czasie i działającej w Wiśle jasnowidzącej i uzdrowicielki.

„Fałszywa rzeczywistość (Propaganda NieLenina)” scen. Roman Brovko – opisuje wydarzenia, które miały miejsce na południu Ukrainy w 2022 r. Potentat medialny znajduje się na okupowanym terytorium. Aby uratować swoją rodzinę musi współpracować z wrogiem ale jednocześnie znaleźć sposób, aby uczynić jak najwięcej szkód rosyjskim okupantom.

„Mały człowiek” scen. Tomasz Jeziorski – film opowiada o początkach Zofii Rydet, jednej z najbardziej cenionych postaci w historii polskiej fotografii, która swój pierwszy cykl fotograficzny zrealizowała po wojnie na Śląsku.

„Mickiewicz vs. Słowacki. Romantic Rap Battle” scen. Magdalena Wleklik – musical i komedia kostiumowa oparta na faktach z życia dwóch polskich wieszczy: Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, którzy kilkukrotnie prowadzili publiczne freestyle’owe pojedynki na rymy.

„Nauka życia” scen. Ksawery Szczepanik – historia inspirowana biografią Marka Kotańskiego i początków jego działalności w latach 70-tych, kiedy przeniósł swoich uzależnionych pacjentów ze szpitala do opuszczonego domu na wsi. Dom stanie się ośrodkiem Monaru.

„Piąte” scen. Franciszek Ledóchowski i Paweł Narożnik – dramat oparty na historii z 1943 roku  – wymordowania mieszkańców dworu państwa Horodyńskich. Tuż po weselu dwór zostaje najechany przez oddział SS, który zabija niemal wszyskich. Pozostaje tylko dwóch ocalałych…

„Wizna” scen. Jacek Raginis-Królikiewicz – film o obronie Wizny . Koncentruje się na postaci kapitana Władysława Raginisa, który mając czterystu żołnierzy dowodził obroną Wizny w 1939 roku mając za zadanie powstrzymać 40-tysięczny niemiecki korpus pancerny Guderiana, by dać Warszawie czas na przygotowanie obrony.

„Wysoka Skała” scen. Krzysztof Rymsza – grupa pojmanych do niewoli po klęsce kampanii wrześniowej polskich oficerów postanawia uciec z pilnie strzeżonego oflagu VIII B Siblerberg. Młodzi oficerowie nie tylko narażają życie, ale także zmagają się z własnymi charakterami.      

Organizatorem warsztatów jest Akademia Filmowa Festiwalu NNW. Projekt współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Partnerami są: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,  Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny i TVP.