Warsztaty Masterclassy
Konkursy, Nagrody
Wybitni specjaliści z branży

kwiecień – grudzień 2022
https://akademiafilmowannw.pl/wp-content/uploads/2022/04/maciej-pieprzyca.jpg
REŻYSER

Maciej Pieprzyca

Reżyser i scenarzysta (filmy fabularne, dokumentalne, seriale telewizyjne, teatr tv). Wyreżyserowany przez niego film „Chce się żyć”, na festiwalu filmowym w Montrealu zdobył trzy główne nagrody, na Gdynia Film Festiwal Srebrne Lwy i dwie nagrody publiczności. Srebrne Lwy i nagrodę za najlepszy scenariusz w Gdyni otrzymał także za film „Jestem mordercą”.

Wykształcenie zdobył podczas Studium Scenariuszowego Szkoły Filmowej w Łodzi w 1990 roku, a trzy lata później został absolwentem reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest zwycięzcą polskiej edycji konkursu Hartley-Merrill (2003). Wyreżyserował wiele odcinków serialu „Na dobre i na złe”, a także „Samego życia” i „Kryminalnych”. Znany również z wyreżyserowania „Barbórki” z cyklu „Święta polskie”. Ważną pozycją w jego filmografii jest film „Inferno” z cyklu fabularnego „Pokolenie 2000”.

Laureat II nagrody w polskiej edycji konkursu scenariuszowego Hartley-Merrill za scenariusz filmowy “Drzazgi” (2003). Zdobywca narody za debiut reżyserski, którą otrzymał za film „Drzazgi” podczas 33. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Podczas 30. Festiwalu Filmowego w Gdyni otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich “za twórcze przedstawienie rzeczywistości” w filmie „Barbórka”. Wyróżniony wieloma nagrodami na festiwalach krajowych i zagranicznych za filmy: “Chce się żyć” oraz “Jestem mordercą”. Za ostatni z wymienionych tytułów zdobył Grand Prix na Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej za “imponująco konsekwentny artystycznie, zanurzony w świecie lat 70-tych, a jednocześnie uniwersalny i bardzo dziś aktualny portret człowieka zarażonego złem” (2017).


Idea

Wybranego tematu filmu nie można na żadnym etapie pracy tracić z oczu. Najlepiej napisać go sobie na kartce, nakleić na maszynę do pisania czy ekran komputera i mieć przez cały proces tworzenia przed oczami. (…) W wielu początkowych wersjach scenariuszy walczy ze sobą kilka historii, a tymczasem trzeba wybrać jedną i to jest najtrudniejsza dla autora decyzja.