Warsztaty Masterclassy
Konkursy, Nagrody
Wybitni specjaliści z branży

kwiecień – grudzień 2022
https://akademiafilmowannw.pl/wp-content/uploads/2022/04/dariusz-gajewski.jpg
REŻYSER

Dariusz Gajewski

Reżyser filmowy (także dokumentalista) i teatralny, scenarzysta, producent, członek PAF i EFA, laureat Złotych Lwów za film „Warszawa”, reżyser i scenarzysta m.in. filmu historycznego „Legiony”.

Jego pełnometrażowy debiut fabularny „Warszawa” (2003 r.) wywołał niemałe poruszenie, zdobywając najważniejsze nagrody FPFF w Gdyni – wielką Nagrodę Jury „Złote Lwy’, Nagrodę za Reżyserię, Nagrodę za Scenariusz oraz nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Werdykt ten wywołał wiele kontrowersji, a liczni krytycy zarzucali Gajewskiemu banał, ale w ten sposób popularność tej opowieści o jednym dniu z życia kilkorga Warszawiaków tylko wzrosła.

Gajewski, który w 1993 roku ukończył Wydział Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi, wcześniej studiując prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, nie mógł przewidzieć takiego sukcesu. Pierwsze kroki w branży stawiał w Telewizji Polskiej, dla której kręcił filmy dokumentalne. Punkt zwrotny w jego karierze pojawił się w 1999 roku, kiedy wyreżyserował na deskach warszawskiego Teatru Dramatycznego „Skórzaną maskę” Helmuta Kraussera. Odniesiony sukces polski twórca przerobił na krótkometrażowy „AlaRm”, opierając scenariusz na tej samej sztuce. Film zadebiutował w 2002 roku w ramach Konkursu Kina Niezależnego FPFF w Gdyni, zdobywając również Grand Prix „Wielki Jantar” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Rok później Gajewski tryumfował „Warszawą”.

Interesuje go bohater poszukujący. Młodzi protagoniści „Warszawy” i późniejszej „Lekcji Pana Kuki” próbują odnaleźć samych siebie, przenosząc się do nieznanych sobie wielkich miast (odpowiednio Warszawa i Wiedeń). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, od roku 2016 wiceprezes tej organizacji. W latach 2008-2016 Przewodniczący Rady Programowej Studia “Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).


Idea

W każdym filmie, nawet w horrorze czy komedii romantycznej, autor musi zrozumieć fabułę, którą opowiada. Zrozumieć ją na wszystkich możliwych poziomach. I to już na początku prac nad filmem, bo często zdarza się tak, że twórca swój film rozumie do końca dopiero, gdy go zrobi i pokaże publiczności. A przecież im dalej jesteśmy w rozumieniu tego, co nasza opowieść oznacza, czym jest, co chce pokazać, tym nasze filmy są lepsze. Moją ideą jest przekazać wiedzę na temat tego, czym jest zrozumienie opowieści filmowej, czym jest temat filmu na różnych poziomach racjonalnych i emocjonalnych. Ale też, tak po prostu, przekazać to, czego nauczyłem się o filmie np. kim jest bohater i jaka jest jego rola. Zrozumienie historii to wielkie wyzwanie pokoleniowe i to nie tylko w filmie. Należy nam się parę takich opowieści, które nas otworzą na prawdę o nas samych. Prawda z zasady nie jest prosta. Jest wieloskładnikowa, istnieje wiele faktorów, które wywołują wydarzenia. Warto się z tym zmierzyć.